Magamról

Saját fotó
Ételallergiával indult, relaxációs gyakorlatként folytatódott, szenvedély lett belőle...sütni mindhalálig. Egészségesen, figyelve másokra, főleg azokra, akik eddig azt hitték, le kell mondaniuk valamiről. Mások főznek, ez egy sütős blog :-)!

2012. február 12., vasárnap

Almáspite-ahogy Izraelben készítik

Lassan egy éve, hogy Izraelben jártunk, de máig érzem annak az almáspitének ízét a számban, amit vendéglátónk készített. Sokáig nem jutott eszembe, de a napokban kaptam ajándékba egy remek szakácskönyvet, amiben hagyományos zsidó ételek, sütemények receptjei sorakoznak. Ahogy kinyitottam a gazdagon illusztrált gyűjteményt, rögtön a desszertekhez lapoztam és megtaláltam ezt az almás csodát. Megdobbant a szívem és tudtam, hogy máris ráakadtam az ideális vasárnapi desszertre. Ilyenkor télen hiányoznak a gyümölcsök, a röpködő mínuszokban szinte az alma az egyetlen "mentsvár" a sok - néha bizony ízetlen- déligyümölcs mellett. A benne rejlő tetemes mennyiségű dióval és a tölteléket körülölelő vékonyka édes tésztaréteggel együtt, a legjobbat hozza ki az almából ez a sütemény. Igen, ez a legjobb dolog, ami az almával történhet. 


Recept

Tészta

500 g liszt
200g margarin
200 g cukor
2 tojás
fél citrom reszelt héja
5 ek. tejföl (lehet laktózmentes is)
csipet só

Töltelék

5 nagyobb alma
400 g darát dió
200 g cukor
fél citrom leve
1 ek. őrölt fahéj

A lisztből, margarinból, tejfölből, tojásból, reszelt citromhéjból egyenletes állagú tésztát gyúrok. Ha már teljesen összedolgoztam két kis cipót formálok belőle és 10 percre lefedve hűtőbe teszem. Közben kivajazok és kilisztezek egy 28 cm átmérőjű piteformát és elkészítem a tölteléket. Az almákat lereszelem vagy aprítógépben összedarabolom. Ahhoz, hogy friss, gyümölcsös ízt kapak, kissé nagyobb darabokban hagyom, ha tocsogósabb töltelékre vágyom, akkor pépesebbre darálom a gyümölcsöt. Az apríitt almához hozzáadom a cukrot, a citromlevet és a fahéjat. 
A hűtöből kivett tészták közül az egyiket kevesebb, mint 1 cm vastagra nyújtom és a kislisztezett formát kibélelem vele úgy, hogy a perem széléig érjen a tészta széle. Villával óvatosan megszurkodom, hogy majd a vastag töltelékréteg alatt is megsüljön. A tésztára simítom a diót kb 1,5 cm vastag rétegben, erre pedig ráteszem a fahéjas-cukros almát úgy, hogy előtte kis nyomkodással leöntöm róla a levet, amit eresztett. A diórétegen alaposan elegyengetem az almát, majd enyhén lenyomkodom az egészet. A másik tésztaadagot kinyújtom az előzőhöz hasonlóan és befedem vele a pitét. Megszurkodom a tetejét, majd lekenem egy kevés felvert tojással, hogy szépen megpiruljon. 150 fokon légkeveréses üzemmódban fél óra alatt aranybarnára sütöm, míg el nem válik a széle a formától. Langyosan a legfinomabb.

Nincsenek megjegyzések: